Опште мере превенције заразних болести укључујући и COVID-19 се обавезно
примењују без обзира на епидемиолошку ситуацију:
- Примена санитарно-хигијенских мера у школској средини и установама ученичког
и студентског стандарда (даље у тексту) - Респираторна хигијена (даље у тексту)
Посебне мере спречавања и сузбијања COVID-19:
- Вакцинација као специфична мера превенције COVID-19 се препоручује свим особама
старијим од 12 година у складу са Стручно-методолошким упутством за ванредну
препоручену имунизацију против covid-19 у Републици Србији
(https://www.batut.org.rs/download/smuZaVanrednuPreporucenuImunizacijuProtivCOVID1
9.pdf). - Лица оболела од заразне болести COVID-19 изолују се и лече у објектима који су
посебно одређени и припремљени за изолацију и лечење оболелих. Изузетно лица код
којих је тестирањем утврђено присуство вируса SARS-CoV-2, а код којих није утврђено
присуство ниједног симптома или знака заразне болести COVID-19, односно код којих
тежина болести не захтева лечење у болничким условима, изолују се и лече у кућним
условима у трајању од седам дана, а изолација се прекида без тестирања. Оболела лица
са примарном или секундарном имунодефицијенцијом се изолују у трајању од 14 дана,
а стање имунодефицијенције утврђује лекар примарне здравствене заштите. - У случају појаве потврђених случајева COVID-19 у школама, ученичким и студентским
домовима, управа установе је у обавези да обавести епидемиолога територијално
надлежног института/завода за јавно здравље или друге надлежне установе (Завод за
здравствену заштиту студената) који прописује мере сузбијања инфекције.
С обзиром на то да је пандемија и даље у току, као и да постоје фактори ризика који
могу довести до погоршања епидемиолошке ситуације, препоруке ће се стално
преиспитивати и по потреби мењати у складу са тренутном епидемиолошком ситуацијом.
ПРИМЕНА САНИТАРНО-ХИГИЈЕНСКИХ МЕРА У ШКОЛСКОЈ СРЕДИНИ И
УСТАНОВАМА УЧЕНИЧКОГ И СТУДЕНТСКОГ СТАНДАРДА
Адекватни санитарно-хигијенски услови у школама и установама ученичког и
студентског стандарда су неопходни за добро здравље, добро учење и одржавање
активности ученика, наставног и ненаставног особља и превенцију и контролу заразних
болести укључујући и COVID-19.
Санитарно-хигијенски услови подразумевају приступ и доступност:
води за пиће у довољним количинама за све и увек када постоји потреба;
довољном броју чистих и функционалних тоалета одвојених по полу и снабдевених
потрошним материјалом за све и увек када постоји потреба;
довољном броју функционалних уређаја за прање руку снабдевених водом и сапуном
за све и увек када постоји потреба.
У школској средини и другим установама потребно је редовно спроводити следеће
санитарно-хигијенске мере:
- Редовно прање руку
Едуковати ученике, наставно и ненаставно особље о значају редовног прања руку и
о томе како се правилно одржава хигијена руку у циљу спречавање ширења инфекције,
демонстрацијом и постављањем постера, као подсетника о правилном прању руку, на свим
местима где се руке перу. Едуковати их да не додирују очи, нос и уста неопраним рукама.
Час одељенског старешине искористити за едукацију ученика.
Како? Водом и сапуном у трајању од најмање 20 секунди или употребом
дезинфекционог средства на бази 70% алкохола. Дезинфекција руку средствима на бази
70% алкохола не може заменити прање руку водом и сапуном уколико су руке видно
запрљане. После три до четири извршених дезинфекција руку, обавезно опрати руке водом
и сапуном.
Када? Обавезно при уласку у школу, пре јела, после одласка у тоалет, пре спремања
хране, након обављања респираторне хигијене (истресања носа, кашљања у марамицу итд),после игре (нпр. после великог одмора, после часа физичког васпитања) и мажења животиња, када су руке видно запрљане, након повратка из школе и увек када постоји потреба.
Где? На свим улазима у школу, на излазу из сале за физичко, на улазу у ученички/студентски ресторан или у ученички/студентски дом поставити дезинфекциона средства на бази 70% алкохола (користити их уз обавезни надзор наставника/дежурног наставника). На свим уређајима за прање руку поставити течни сапун (нпр. тоалети, учионице). Функционални уређаји за прање руку су једино они уређаји са исправним славинама и чесмама, водом и сапуном.
- Редовно чишћење школске средине, ученичких и студентских домова
Едуковати представнике локалних самоуправа, директоре школа и других установа,
наставно и ненаставно особље о значају редовног чишћења и дезинфекције за спречавање
ширења инфекције (ради обезбеђења довољних количина средстава за чишћење и
дезинфекцију и како би се успоставиле процедуре за редовно чишћење и дезинфекцију).
Како? Механичко чишћење водом и сапуном или детерџентом, трљањем и
стругањем, почев од чистијих ка прљавијим површинама, крећући од оних постављених
више ка нижим, завршно са подом. Редовно чишћење се врши коришћењем чистих крпа
(различите за различите површине и просторије, нпр. посебна за WC шољу, лавабо, подове,
клупе…) и свежих раствора средстава којима се чисти. Употреба средстава на бази хлора се
не препоручује. Поступак дезинфекције одређеног простора или установе подразумева низ
процедура у којима се употребљавају различите методе и дезинфекциона средства.
Дезинфекцију обављају овлашћене установе и стручна и обучена лица онда када за то
постоји оправдана потреба.
Дезинфекција коју може да обави особље установе се односи само на дезинфекцију
заједничких предмета и површина који се често додирују (школске клупе, столови у
трпезарији, спортска опрема, кваке, ручке на прозорима, школски прибор – шестар, лењир),
и то искључиво средствима на бази 70% алкохола и након механичког чишћења видљиво
запрљаних површина. Неконтролисана и некритичка употреба дезифицијенаса може
довести до низа негативних ефеката по здравље ученика, наставног и ненаставног особља
као што су: иритација коже и појава алергија, екцема и других промена на кожи, иритација
слузокоже респираторних путева (носа, ждрела, плућа) и погоршање или појава астме,
опструктивне болести плућа и др. Распрскавање дезифицијенса се не препоручује, већ
умакање и натапање тканине. При коришћењу дезинфекционих средстава водити рачуна о
правилној примени према упутству произвођача (намена, концентрација, начин употребе и
неопходно контактно време). Препоручује се прављење плана чишћења (ко чисти, када, на
ком спрату, итд).
Када? Обавити чишћење пре почетка рада и свакодневно, минимум два пута дневно.
Дезинфекцију заједничких предмета који се често додирују вршити неколико пута дневно.
Шта? Простор и површине (подови, зидови, врата и друге површине које користи
већи број особа: школске клупе и столови, столице, кваке, прекидаче за светло, ручке
ормарића, славине, WC шоље, водокотлићи, лавабои), прибор (школски шестар, лењир) и
опрема у тоалетима, учионицама, зборницама, сали за физичко васпитање (спортски
реквизити), у кухињама и трпезаријама.
- Редовна набавка основног потрошног материјала
Обезбедити довољне количине средстава за чишћење и дезинфекцију и успоставити
процедуре за редовну набавку средстава за чишћење и дезинфекцију.
Како? Заједничким радом установе и заједнице (надлежне локалне самоуправе и
родитеља) за добијање подршке за обезбеђивање основног потрошног материјала (кроз, на
пример, оснивање родитељског одбора за санитарно-хигијенске услове). За дугорочно
обезбеђивање средстава за адекватно одржавање санитарно-хигијенских услова,
размотрити навођење трошкова под посебном буџетском линијом у буџету установе.
Када? Обезбедити дневну снабдевеност основним потрошним материјалом према
обиму потрошње.
Шта? Основно: сапун, тоалет папир, убруси за једнократно коришћење, кесе за
канте за смеће, средства за чишћење, дезифицијенси на бази 70% алкохола и производи за
чишћење (крпе, џогери).
- Редовна провера функционалности уређаја за снабдевање пијаћом водом,
санитацијом и хигијеном
Како? Препоручује се састављање плана редовне провере функционалности са јасно
одређеним активностима, специфичним улогама, задацима, распоредом и буџетом за
дневно одржавање, чишћење и поправке, као и редовно праћење спровођења плана.
Када? Најмање једном дневно извршити проверу уређаја за водоснабдевање,
санитацију и хигијену. Више пута у току дана, у зависности од броја особа присутних у
школи, проверити снабдевеност потрошним материјалом и допунити га по потреби.
Шта? Уређаји и инсталације за водоснабдевање, санитацију и хигијену (славине,
лавабои, WC шоље, водокотлићи). Проверити њихову исправност и функционалност (нпр.
присуство воде и сапуна и/или дезифицијенса на бази алкохола на сваком месту за прање
или дезинфекцију руку, исправност водокотлића и WC шоља). Не заборавите на адекватну
припрему водоводних инсталација након дужег некоришћења (распусти, празници,
викенди) како би одржали исправност испоручене воде преко система јавног
водоснабдевања, односно индивидуалног извора.
Како? - Спровести испирање водоводне мреже у објекту на следећи начин: отворити све славине
и тушеве и пустити да вода истиче све дoк сe нe испусти цeлa зaпрeминa вoдe у цевима,
односно док вoдa нe пoприми свoje уoбичajeнe кaрaктeристикe (изгуби евентуално
присутну боју и мутноћу и устали јој се температура). - Спровести термичку дезинфекцију унутрашње мреже на следећи начин: загрејати воду у
бојлерима на температуру од 70 до 80 °С и након четири сата испуштати воду преко славина
и тушева у минималом трајању од пет минута. - У системима са топлом водом температура воде мора бити већа од 50 °С.
- У систему за хладну воду температура воде мора бити испод 20 °С.
- Неопходно је редовно контролисање и одржавање славина и тушева: скидање и чишћење
свих додатака (мрежица, розета и сл), као и редовна замена дотрајалих елемената. - Потребно је једном годишње очистити и дезинфиковати грејаче на бојлерима, по потреби
и чешће.
- Редовно проветравање свих просторија
Едуковати ученике, наставно и ненаставно особље о значају редовног проветравања
просторија у циљу спречавање ширења инфекције. Час одељенског старешине искористити
за едукацију ученика.
Како? Искључиво природним путем (отварањем прозора), без употребе вештачке
вентилације и климатизације централизованог затвореног типа.
Када и колико? Обавезно за време сваког школског одмора и између смена.
Уколико временски услови дозвољавају, препоручује се држање отворених прозора и током
трајања наставе. - Редовно уклањање отпада
Како? Отпад одлагати у кесе у канте за смеће, по могућству са поклопцем и са
педалом за ножно отварање како би се избегло додиривање површине канте. Употребљене
маске за једнократну употребу (не односи се на платнене маске) одложити у кесу, кесу
завезати и бацити у канту за смеће. Кесе са отпадом завезати пре бацања у контејнер и даље
третирати у складу са процедуром за управљање комуналним отпадом, уз прописане мере
заштите.
Када? Свакога дана и по потреби више пута дневно проверавати да ли су канте пуне
и безбедно их празнити. Отпад одлагати у складу са процедуром за управљање отпадом, уз
прописане мере заштите.
Шта? Сав комунални отпад који настаје у току дана током активности и боравка у
школи, односно другој установи.
РЕСПИРАТОРНА ХИГИЈЕНА
Да би се спречило преношење свих респираторних инфекција, укључујући COVID-19,
следеће мере контроле инфекције се препоручују свим особама са знацима и симптомима
респираторне инфекције за задржавање респираторног секрета:
Покрити уста и нос марамицом при кашљању или кијању или у недостатку марамица
кашљати или кијати у рукав у превоју лакта;
У најближу посуду за отпад одложити марамицу након употребе;
Обавити хигијену руку (прање руку сапуном и водом, дезинфекција руку средствима
на бази алкохола) након контакта са респираторним излучевинама и
контаминираним предметима/материјалима.